Contact info logo

Telefoon nr.:
ik wil graag langskomen.
Ik wil graag contact

Domeinnaam registratie en hosting via Yourhosting

De Kanonniers van Hellevoetsluis

De huidige vesting van Hellevoetsluis dateert uit de 18e eeuw (1715) en is één van de best bewaard gebleven verdedigingswerken in Nederland. Met een wandeling over de wallen en langs de haven proef je het maritieme, historische en artilleristen verleden op vele plaatsen.

vuur

De opgestelde kanonnen binnen de vesting getuigen hiervan. Aan de zuidwest zijde van de vesting vind je de kustbatterij, deze stamt uit de 19e eeuw, waar zich ook een door de Duitsers gebouwde kanonbunker bevindt. De kustbatterij omvat verder een aantal emplacementen voor kustgeschut, een kazerne, een kruit- en projectielen- magazijn. De diverse bezienswaardigheden zijn dagelijks vrij toegankelijk. De vesting Hellevoetsluis is in zoverre bijzonder, daar zij is gebouwd om de haven te beschermen en in 2e instantie voor de bevolking. De Artillerie Commissie van Schietvereniging Hellevoetsluis verzorgt het kanonschieten. Zij heeft tot taak tijdens festiviteiten, viering van historische- en/of maritieme gebeurtenissen, een optreden te verzorgen, op verzoek van de Stichting Kanonniers Hellevoetsluis (SKH). Onze kanonniers zijn speciaal opgeleid voor het op authentieke wijze behandelen en afvuren van deze schitterende historische kanonnen.

Extra info over de kanonnen op het zuidfront en hun werking is te vinden in deze presentatie.

Algemene informatie over de geschiedenis van deze oude kanonnen kunt u vinden in deze presentatie

Algemene informatie, informatie over uniformen en saluutschoten in deze presentatie

Informatie over de afvuur mechanismen kunt u vinden in deze presentatie

Film afvuren kanonnen voor aanvang vuurwerk "zomer in de vesting 2010"

• Foto's "zomer in de vesting" weekeinde 2010

• Foto's van het kanon schieten op 29-mei 2011 zijn hier te vinden.

• Youtube filmje over het schieten op 26-06-2011 via deze link.

• Foto's van "Zomer in de Vesting 2011" zijn via deze link te vinden

• Filmpje front beide stuks geschut vesting 2016 link

Op 29 april 2018 werden de Kanonniers vereerd met een bezoekje door Roel van deursen van het AD - Voorne putten weekblad.

• Foto's Foto"s 29 april 2018

• Film en interview AD - Voorne putten link